Apollo travels with the music (DA)

August 9, 2011

 

Når jeg er ude og præsentere musik som markedsføringsredskab, får jeg tit følgende spørgsmål: Kan man virkelig bruge musik til at styrke et brand, når der ikke er en direkte sammenhæng mellem produktet og musikken? Svaret er et stort ja! Og vi har lige nu et strålende eksempel på det: Apollo vil gerne sælge rejser til danskerne og de har hen over denne sommer blandt andet brugt musikvideoer til at skabe et koncentreret fokus og opmærksomhed omkring deres produkt: Rejser sydpå.

 

Apollo har været sponsor på to Nik & Jay musikvideoer, bl.a. ved rejsesponsorering til videoen ”Mod solnedgangen” samt pre-roll (det logo, der vises inden videoen går i gang) på den seneste Nik & Jay video.

 

Marketingschef  Dorthe Rømer fra Apollo fortæller følgende:

 

– Vi vil gerne træde ud af den traditionelle markedsføring indenfor branchen ved at appellere til nogle andre følelser gennem musikken. Når man booker en rejse hos Apollo, skal man gerne opleve, at man får lidt mere end andre steder. Vi er mere moderne og distancerer os fra den traditionelle chartermarkedsføring for at løfte brandet. Vi vil gerne opfattes som et lidt yngre brand, der har de lækre ting. Charter er ikke kun store hotelresorts, det er også små lækre steder som appellerer til mange forskellige typer af mennesker.

 

Følgende musikvideo: – er et eksempel på samarbejdet mellem Apollo og Nik & Jay. Se og lyt her:

 

Nik & Jay Gi’ Mig Dine Tanker

Deudover har Apollo været vært for en koncert med Nik & Jay på en af deres destinationer. Her har Apollo skrevet rundt til de rejsende, at de kan booke sig ind, lave preparty osv.

 

– Vi tror, at vi ved at lave nogle af disse aktiviteter omkring musikken, skaber merværdi omkring Apollo brandet, som gør at de rejsende får en god oplevelse, som de vil tage med sig og huske næste gang de er på markedet for det at købe rejser. Nik & Jay koncerten vil forhåbentligt skabe en masse snak, som folk vil tage med sig hjem og give videre i deres netværk, siger Dorthe Rømer, marketingschef hos Apollo.

 

Apollo nøjes ikke med et samarbejde med Nik & Jay. Den nye Medina video “For altid” er også sponsoreret af Apollo i fællesskab med Falck TravelCare.

 

”I Want You (To Want Me Back)”

Senest har Apollo været hovedsponsor på Morten Hampenberg & Alexander Browns nyeste musik video til ”I Want You (To Want Me Back)” med Stine Bramsen fra Alphabeat.

 

“I Want You (To Want Me Back)” havde forpremiere på Apollos Facebook side – hvilket vil sige at Apollos Facebook tilhængere fik en eksklusiv mulighed for at se videoen i tre dage inden den officielt kom på YouTube og i TV. Apollo har næsten 65.000 likes på Facebook, hvilket gør det til en væsentligt online kanal. Både Nik & Jay samt Morten Hampenberg og Alexander Brown projekterne markedsføres markant på Facebook.

 

En del af aftalen omkring musikvideoen inkluderer stilfuld produktplacering i musikvideoen – som blandt andet er optaget på en af Apollos eksklusive destinationer i Grækenland. Yderligere giver pre-roll delen Apollo de første syv sekunder inden videoen starter til at bringe deres logo og budskab. På Apollos hjemmeside kan de rejseshoppende både downloade sangen, få link direkte til det hotel, der er med i videoen – og forhåbentlig blive inspireret til at besøge stedet på en anden måde end den traditionelle markedsføring for charterrejser.

 

Og det skal også lige nævnes, at Apollo forærede Nik & Jays sidste single ”Mod solnedgangen” til besøgende på hjemmesiden.

 

Det usædvanlige ved samarbejdet (og det aspekt jeg personligt godt kan lide) er det personlige engagement mellem artisterne og Apollo, hvilket er en ren win-win. Dette ses bl.a. når Apollo klikker ”synes godt om” til Morten Hampenberg & Alexander Browns Facebook fanside. Og på samme måde giver artisterne ligeledes ”synes godt om” til Apollos Facebook side. Under optagelsen af videoen i Grækenland, blev der optaget en personlig videohilsen med en af artisterne, som takker Apollo for at være med til at gøre musikvideoen til virkelighed. Denne videohilsen er sammen med billeder fra videoen lavet specielt til brug på Apollos Facebook side og hjemmeside. Artisterne linker samtidigt til disse sider for derved at generere yderligere trafik hos Apollo.

 

Jeg er ikke i tvivl om at Apollo på deres nye markedsføringsveje, har fundet et udtryk, som giver forbrugerne en ny og anderledes mulighed for at se Grækenland som turistmål. En tjekket og drømmeagtig præsentation af en af deres destinationer i en musikvideo, der samtidig byder på en helt fantastisk sang!