Foto af Lukas Graham og Dali

New Partnership: Dali & Lukas Graham (DA)

 

 

På første møde med DALIs globale brandmanager Inez Buckdahl i december 2012, aftalte vi,at STEPitUP skulle lave et musikkoncept med forslag til aktiviteter på deres primære markeder Tyskland og Kina samt et co-branding match med en artist, der kunne gå med DALI ud i verden og som repræsenterer en lydoplevelse ud over det sædvanlige. I Lukas Graham har DALI fået det perfekte match. Lukas Graham sætter personlighed på den lydkvalitet, som DALI gerne vil kommunikere og DALI styrker Lukas Grahams image som et kræsent og kvalitetsbevidst band.

 

Mens forhandlingerne af aftalen stod på, besøgte Lukas, hans to managers Lasse og Kasper og STEPitUP, DALI i Nørager, hvor han med hans lydmand og managers så fabrikken, udviklingsafdelingen og hilste på medarbejdere. Dagen bestod af frokost med ledelse og bestyrelse og sluttede med, at Lukas fik lov at høre hans egen cd på forskellige DALI højtalere.

 

”Tanken om at etablere et mere formelt samarbejde med en dansk musiker er ikke ny for os. At vi nu går fra tanke til handling i form af en co-branding aftale med Lukas Graham, skyldes i høj grad vores tillid til STEPitUP, der med deres kendskab til den danske musikbranche og ikke mindst indsigt i værdiskabende aktiviteter for et brand som DALI, er i stand til at researche og analysere sig frem til et perfekt match”, siger Inez Bukdahl, Global Marketingchef hos DALI.

 

Idéen til at starte virksomheden STEPitUP startede for 4 år siden i Tokyo, hvor jeg var til nogle inspirerende møder med Universal, Avex og EMI. Som pladeselskaber på verdens 2. største musikmarked driver de kommercielle partnerskaber med artister over hele Asien. Her er musikken en essentiel del af virksomhedernes afsætningsstrategi for at komme ind på nye markeder eller styrke positionen på eksisterende markeder.

 

Lande som Japan, Korea – og i Vesten USA, Tyskland og England – har længe anvendt musik til at skabe vækst og øge salg på eksisterende og nye markeder. Jeg kan faktisk huske det fra min barndom, hvor min familie boede en periode hos vores familie i Japan. Da jeg senere kom tilbage til Japan med min cand.merc. i bagagen, stod endorsement derfor som en fuldstændig lysende og åbenbar forretningsmulighed.

 

Jeg har i årevis haft en vision om, hvordan man i Danmark kan udvikle unikke kommercielle partnerskaber, der giver begge parter øget PR og brandeksponering. Når jeg sætter et produktbrand sammen med et artistbrand, så er det først og fremmest på baggrund af en grundig brandanalyse samt et match mellem kampagnens budskab, tidshorisont/medieplan og artistens PR plan. Jeg er dog overbevist om, at dét, der har skabt STEPitUPs succes med brandmatching, er vores kompromisløse arbejde med at finde lige præcis dén artist, der passer til det konkrete produktbrand. Og så giver det bare enorm stor eksponering, når en celebrity på en rød løber eller til et pladerelease får kameralinserne til at zoome ind på det brand, som de bærer eller repræsenterer.

 

Samarbejdet DALI/Lukas Graham er allerede godt i gang. Lukas Graham har blandt andet spillet for DALI på en messe i München, hvor DALI præsenterede deres nye højtalerlinje KUBIK og de to jubilæumshøjtalere Fazon 5, der er lavet specielt til Lukas Forchammer.

 

Andre spændende tiltag er forhandleraktiviteter og materiale, eksklusivt content til DALIs sociale medier bl.a. i form af to dokumentarfilm fra Lukas Grahams showcases i USA, produktplaceringer og mm..