Branding through music experiences (DA)

 

 

September 22, 2012

 

Intimkoncerter og events skal uden tvivl være en positiv og uforglemmelig oplevelse for dem, der deltager. Specielt når man som brand og artist er sammen som afsender af en oplevelse, der også gerne skal skille sig ud fra alle de events og koncerter, der afholdes for tiden.

 

Derfor har STEPitUP valgt at udvikle og levere koncepterne bag intimkoncerter og events, så co-branding herigennem sker på baggrund af høj involvering og dermed bliver en form for storyliving for artist, brand og deltagere gennem unikke oplevelser.

 

Nedenstående er eksempler på co-branding samarbejder med henholdsvis Belvedere Vodka og DSB Wildcard – baseret på musikoplevelser.

 

Jeg har uden tvivl altid drømt om at lave noget sammen med et brand under firmaet LVMH gruppen, bogstaverne er en forkortelse af Louis Vuitton Moët Hennessy og er i dag verdens største og mest succesrige luksus-brand virksomhed. LVMH gruppen blev skabt i 1987 og har i dag over 64.000 ansatte på verdensplan. Jeg rejser meget i Japan og derfor kan jeg ikke undgå at blive eksponeret for Louis Vuitton og Möet Hennessy alle vegne. Derfor var det også med sommerfugle i maven da jeg i efteråret 2011 skulle have mit første møde med brandmanageren for Belvedere Vodka, som er ejet af LVMH i Danmark. Vores møde udviklede sig til et spændende samarbejde mellem STEPitUP, Belvedere og Camille Jones.

 

Belvedere har en international endorsement aftale med Usher under kampagnen Believe, og Usher bliver også brugt i forbindelse med brandets berømte RED kampagne. RED er et velgørenhedsinitiativ, der blev startet af Bono fra U2 for at samle virksomheder og forbrugere i kampen mod AIDS/HIV smittede i Afrika. Se Usher traileren for Belvedere RED kampagnen.

 

Så da Belvedere valgte at indgå en lokal aftale med Camille Jones, var det en stor glæde for mig personligt og en ny udfordring, fordi vi skulle co-brande Camille Jones og Belvedere Vodka gennem to events i år 2012.

 

Brand Manager Malin Olsson udtaler følgende om valget af Camille Jones.

“Med Belvedere har vi mange aktiviteter med fokus på ‘Fashion Meets Music’. Det synes vi passer perfekt med Camille Jones’ univers. Vi er utrolig spændte på samarbejdet og glæder os til at se, hvad det vil bringe med sig.”

 

Den første event blev afholdt i forbindelse med udgivelsen af Camille Jones single “Tro, håb og kærlighed” på klub 1105. Denne single-releasefest blev sponseret af Belvedere, hvor Camille DJ’ede.

 

Den næste event afholdes i forbindelse med RED kampagnen, hvor Camille Jones skal være vært. Her afholdes en fest på ZEN, som kun er for særligt inviterede og Camille Jones optræder akustisk med flere af hendes mest populære sange. De udvalgte gæster har på aftenen mulighed for at donere til bekæmpelse af HIV/AIDS i Afrika

 

Camille Jones og Belvedere går derfor sammen om budskabet: Køb (Belvedere)RED, en speciel edition flaske, (hvor 50 % af overskuddet går til støtte) og red liv.

 

Dette er også det første velgørenhedsarrangement, som STEPitUP er involveret i, og jeg har store forventninger til dette event.

 

DSB WildCard besluttede sig i foråret 2012 for at lave et samarbejde med STEPitUP omkring Xander og Ankerstjerne.

 

Et af elementerne i samarbejdet var at afholde en intimkoncert med Xander & Ankerstjerne, og efter et par møder med DSB, reklamebureauet Bates og Xanders manager besluttede vi os for at det skulle være en intimkoncert for kun 40 mennesker med spisning i en hyggelig atmosfære på Library Bar. DSB WildCard kørte en konkurrence inde på deres Facebookside, hvor Xander og Ankerstjerne selv var involveret i at skrive om konkurrencen og koncerten inde på deres egne facebook fansider og artisterne lavede også en videohilsen til DSB WildCards Facebookside. Se videohilsenen her:

https://www.facebook.com/photo.php?v=352976684776675

 

Mette Hanghøj fra Bates Y&R fortæller følgende om muligheden for at have unik content til Facebook:

Vores mål på DSB WildCards facebookside var at skabe så meget som muligt engagement fra sidens fans, samtidig med at øge antallet af fans på siden. Det gjorde vi ved at poste cd konkurrencer og stille sidens fans spørgsmål, for netop at få dem til at engagere sig op til selve intimkoncerten.
Ved at understøtte med bl.a. en videohilsen fra Xander og Ankerstjerne, de efterfølgende billeder fra koncerten og selvfølgelig koncertvideoen skabte vi et stort engagement på siden.

 

Se filmen fra aftenen, som DSB WildCard eksklusivt havde at vise på deres Facebook side, her.

https://www.facebook.com/photo.php?v=10152133333000171

 

Signe Helbæk fra Kommerciel, Salg & Marketing, Markedskommunikation I DSB udtaler følgende om samarbejdet med STEPitUP og Xander:

Det har været vigtigt for os at finde en kunstner og samarbejdspartner, som var populær i DSB WildCard’s målgruppe – og det er Xander! Det var fedt at få Xanders egne ideer på banen og få en helt unik event op at stå. Intimkoncerten blev på den måde en super attraktiv konkurrence, som vi har kunnet fastholde vores fans engagement med på WildCards facebookside.

 

Ved at skabe events i tæt samarbejde med os i STEPitUP, danske musikartister og kunden selv betyder det, at vi netop kan levere en tværgående kreativitet gennem musikoplevelser, hvor involveringsgrad og engagement fra alle parter er høj. På denne måde sikrer STEPitUP at modtagerne og kunden får en uforglemmelig oplevelse.