Pepsi and Nik & Jay raising the bar for endorsement (DA)

June 20, 2011

Jeg har med stor beundring den seneste tid fulgt med når store internationale amerikanske artister som Justin Timberlake, Rihanna, Britney Spears og Usher har indgået endorsementaftaler med større brands og når eksekveringen af kampagnen og aftalen går af med et stort brag. Fordi det for mig at se er sket, uden artisterne har ”solgt ud” af deres kunstneriske integritet – og det er sket i forbindelse med effektive reklamekampagner, hvor artisterne og produkterne kunne opleves på stort set alle medieplatforme; TV, web og til koncerter.

Det må man da kalde et perfekt match og en god deal for begge parter. Fordi offentligheden og forbrugerne tilsyneladende tager det som en selvfølge.

I Danmark har artister og produktbrands også samarbejdet, dog i noget mindre grad. Artisterne har gået stille med dørene omkring sådanne kampagner, da det artistiske og kunsteriske image kan blive skadet. Måske det er janteloven, der er på spil eller tanken om at kunstnere, der modtager penge for et stykke kommercielt arbejde, mister deres integritet i kulturelle sammenhænge.

Men hvad er en endorsementaftale helt præcist? Det er når en artist/musiker giver sin opbakning offentligt til et bestemt brand. Det kan vi se, når artisten optræder i f.eks. reklamekampagner på TV eller ved koncerter, hvor de, i kraft af deres popularitet, styrker opmærksomheden omkring et produkt, brand eller en bestemt virksomhed. Og denne kobling har stor indflydelse på forbrugerens adfærd. I 2008 påviste analysebureauet Forbes at musikere har langt bedre potentiale til at sælge et produkt gennem endorsement end f.eks. sportsstjerner.

Da vi ser en tendens til at forbrugerne zapper væk fra traditionelle tv-reklamer, mener jeg, at potentialet i endorsement aftaler er kæmpe stort, fordi her er det musikken, som er omdrejningspunktet for kommunikationen. Og når forbrugeren er tilfreds, skyldes det måske, at hun ikke alene spises af med at møde artisten i en traditionel TV-reklame men får musikken med samme kunstneriske standard, som de er vant til at få fra deres idol.

Den største analyse af hvordan danskerne bruger musikken fra 2010 viser, at musik er det tredje vigtigste i danskernes liv, kun lige overgået af familie og privatøkonomi. Undersøgelsen viser også at 78% mener at musik påvirker deres humør og at 76% af alle danskere lytter til musik i mere end én time dagligt. (Kilde MEC Access).

Men nu er endorsement endeligt kommet til Danmark – i ambitiøs og stor, amerikansk stil. I STEPitUP fører vi artister og virksomheder sammen i kommercielle samarbejder. Senest gælder det Pepsi og et af dansk musiklivs allerstørste navne; nemlig Nik og Jay. Et samarbejde, der består af et lille års sponsoraftale mellem parterne. Det hele blev skudt i gang med premieren af Nik & Jays seneste musik video ”Mod Solnedgangen”. En premiere, som samtidig var en pre-launch på videoen, som kun kunne ses på Pepsi Max’ nye musik univers på Facebook de første 3 dage.

Peter Meldahl som er ansvarlig for Pepsi drikkevarer i Danmark udtaler følgende om aftalen til pressen:

»Musikken er en fantastisk løftestang til at skabe loyalitet og dialog omkring et brand, fordi det tilfører nogle positive værdier, som skaber
stærkere bånd til målgruppen. Pepsi og Nik & Jay er et fantastisk match, fordi de passer til vores målgruppe, tænker kommercielt og gerne vil flytte samarbejdet nye steder hen.«

Under konceptet ”Max the Music” vil Pepsi Max i løbet af hele år 2011 afvikle diverse aktiviteter, som Nik & Jay er er direkte involveret i. Disse aktiviteter indebærer blandt andet Facebook siden, som fungerer som et aktivt forum hvor Nik & Jay går i dialog med deres fans, lægger deres personlige hitlister ud med hvad de ser som månedens fedeste tracks, uploader eksklusive billeder og behind the scene videoer fra diverse koncerter, videooptagelser mm., uploader nyheder, inviterer publikum med backstage til deres koncerter osv. http://www.facebook.com/PepsiMaxDK

 

Nik & Jay Pepsi reklame:

Eksempel på B2B reklame – Pepsi marketings fremstød til
forhandlere: http://www.dhblad.dk/arkiv/2011/15/danskhandelsblad2011_uge15_s05.pdf

Efter min mening er dette et spændende startskud på stammen af fremtidige samarbejder mellem musikbranchen og det danske erhvervsliv, hvor begge parter kan drage stor nytte af hinanden i forhold til co-branding via endorsement. Jeg tror helt sikkert på, at hvis matchet er baseret på tillid og oprigtighed mellem artister og brand og hvis musikken integreres og bruges strategisk i kommunikationen, både internt og eksternt, så vil det resultere i værdifulde resultater. Både i forbrugernes opfattelse af artisterne og produktbrandet – og ikke mindst med flotte sorte tal på virksomhedens bundlinje.