Smirnoff presents Sisse Marie (DA)

January 4, 2012

 

I min verden er der en naturlig sammenhæng mellem club-musik og alkoholbrands, der bliver solgt på de danske diskoteker. F.eks. har Belvedere Vodka indgået en international endorsementaftale med Usher og Volí Vodka har en aftale med artisten Pitbull. F.eks. er der i Pittbulls musikvideoer “ Give me everything” og “Rain” produktplaceringer af Volí vodka og i sangen “Rain”, nævner Pitbull i starten af teksten at “Volí is the new Vodka”.

Her I Danmark er der pt. kun lavet en længerevarende og større endorsement aftale af STEPitUP og det er mellem artisten Sisse Marie og Vodkabrandet Smirnoff, der hører under spiritusfirmaet Diageo.

Michael Holm, Customer Marketing Director Nordics hos Diageo, udtaler følgende om samarbejdet med Sisse Marie:

 

»Smirnoff har en equity omkring musik og party og derfor giver det god mening at arbejde med kunstnere på det brand. Sisse Maries brand, musik samt personlighed passer perfekt til det, vi gerne vil signalere gennem Smirnoff og så er det jo en ekstra gevinst at hun selv drikker Smirnoff Vodka, når hun fester.”

 

Det jeg finder spændende, ved netop denne aftale, er at artisten har været direkte involveret i den kreative proces, og bidraget med idéer til salgsfremmende aktiviteter direkte ude på klubberne og I detailhandlen.

 

I foråret 2011 lancerede Sisse Marie hendes single samt musikvideo “Dirty Hands”.

 

På samme tid blev hun ambassadør for Smirnoff brandet og tog det følgende efterår på en speciel club tour sponsoreret af Smirnoff. Musikken fra ”Dirty Hands” måtte bruges til PR, og der var mulighed for Meet ’n Greet med Sisse Marie. Samtidig med touren postede Sisse Marie alle flyers på hendes Facebook side.

 

De pågældende diskoteker fik Sisse Marie ud og spille gratis med Smirnoff som afsender og POS materialet blev udviklet, produceret og betalt af Diageo. Op-pyntning på klubberne klarede Diageo også.

 

Det der tilfører dette samarbejde en unik vinkel, er at Smirnoff og Sisse Marie arbejdede konceptuelt med titlen på hendes single “Dirty Hands” til brug til en speciel Smirnoff drink, der kunne købes samme aften, hun spillede på hendes Smirnoff Club Tour.

 

Sisse Marie bidrog selv med idéer til ingredienserne til drinken “Dirty Hands”, som bestod af det Sisse Marie ville blande op i hendes yndlings Smirnoff vodka drink. Jeg kan fortælle jer at resultatet smagte rigtig godt! Et spændende eksempel på hvordan man kan bruge en sangtitel og en artists input til produktudvikling, som i den her sammenhæng var en ny drink. For Smirnoff betød dette at der blev solgt mere Smirnoff den pågældende aften, hvor Sisse Marie spillede samtidig med brandingen via POS materialet ude på diskotekerne.

 

Af andre elementer i endorsementaftalen kan bl.a. nævnes downloads af den nyeste single til at uddele til kunder, der køber Smirnoff i detailhandlen og eksklusiv videooptagelser fra Smirnoff Club Touren.

 

Personligt tror jeg, vi kommer til at se flere af denne form for større og synlige co-branding samarbejder indenfor spiritusbranchen, der specielt involverer synlige salgfremmende aktiviteter, der differienterer alkoholbrands ude på diskotekerne og i butikkerne.