STEPitUP talks co-branding in Berlingske Business Magasin

4. June 2014

 

Branding for fuld musik

 

“Samarbejde mellem kunstnere og erhvervsliv var tidligere faux pas i det danske kulturliv. Men trange tider i musikbranchen har gjort det nødvendigt, og holdningen blandt danskerne skifter. Inspirationen kommer fra USA og Japan, hvor man går meget længere for en god aftale.

 

…Den nyeste trend hedder co-branding og dækker kreative samarbejder, hvor kunstnere og virksomheder supplerer hinanden. Som eksempelvis da rapperen Jay-Z udgav sit seneste album i samarbejde med Samsung, hvis kunder kunne downloade albummet gratis på en app fire dage før alle andre. Eller når den danske højtalerproducent Dali sponsorerer Lukas Grahams fremstød i USA. Resultatet blev foreviget i to dokumentarfilm, som højtalerproducenten i første omgang kunne vise eksklusivt på nettet.

 

»Co-branding går ud på at finde et godt match mellem kunstnere og virksomheder, som har fælles værdier, og derefter at skabe noget indhold sammen. Det handler om at støtte sig op ad hinanden for at nå ud til et større publikum. Dali fik noget indhold, de kunne dele på nettet, og som de aldrig havde fået uden den type samarbejde,« siger Hanna Lindskov, direktør i Stepitup, der står bag en række kommercielle samarbejdsaftaler herhjemme.

 

Ikke overraskende er det fra USA, inspirationen bliver hentet. Mens danske kunstnere og fans har set skævt til artister, der går arm i arm med erhvervslivet, bliver det i USA set som et skulderklap. Et tegn på, at kunstneren har slået så meget igennem, at virksomheder vil associeres med dem…”

 

READ THE FULL ARTICLE