STEPitUP bringer atter 2 partnere sammen: Lukas Graham & DALI
På første møde med DALIs globale brandmanager Inez Buckdahl i december 2012, aftalte vi,READ MORE
På første møde med DALIs globale brandmanager Inez Buckdahl i december 2012, aftalte vi,READ MORE
Sommeren 2012 blev STEPitUP ringet op af Stimorols tradechef, der ville køre en kampagne med en kommerciel artist I detailhandlen.READ MORE
Intimkoncerter og events skal uden tvivl være en positiv og uforglemmelig oplevelse for dem, der deltager. Specielt når man som brand og artist er sammen som afsender af en oplevelse, der også gerne skal skille sig ud fra alle de events og koncerter, der afholdes for tiden.
Derfor har STEPitUP valgt at udvikle og levere koncepterne bag intimkoncerter og events, så co-branding herigennem sker på baggrund af høj involvering og dermed bliver en form for storyliving for artist, brand og deltagere gennem unikke oplevelser.
Nedenstående er eksempler på co-branding samarbejder med henholdsvis Belvedere Vodka og DSB Wildcard – baseret på musikoplevelser.
Jeg har uden tvivl altid drømt om at lave noget sammen med et brand under firmaet LVMH gruppen, bogstaverne er en forkortelse af Louis Vuitton Moët Hennessy og er i dag verdens største og mest succesrige luksus-brand virksomhed. LVMH gruppen blev skabt i 1987 og har i dag over 64.000 ansatte på verdensplan. Jeg rejser meget i Japan og derfor kan jeg ikke undgå at blive eksponeret for Louis Vuitton og Möet Hennessy alle vegne. Derfor var det også med sommerfugle i maven da jeg i efteråret 2011 skulle have mit første møde med brandmanageren for Belvedere Vodka, som er ejet af LVMH i Danmark. Vores møde udviklede sig til et spændende samarbejde mellem STEPitUP, Belvedere og Camille Jones.
Belvedere har en international endorsement aftale med Usher under kampagnen Believe, og Usher bliver også brugt i forbindelse med brandets berømte RED kampagne. RED er et velgørenhedsinitiativ, der blev startet af Bono fra U2 for at samle virksomheder og forbrugere i kampen mod AIDS/HIV smittede i Afrika. Se Usher
traileren for Belvedere RED kampagnen.
Så da Belvedere valgte at indgå en lokal aftale med Camille Jones, var det en stor glæde for mig personligt og en ny udfordring, fordi vi skulle co-brande Camille Jones og Belvedere Vodka gennem to events i år 2012.
Brand Manager Malin Olsson udtaler følgende om valget af Camille Jones.
“Med Belvedere har vi mange aktiviteter med fokus på ‘Fashion Meets Music’. Det synes vi passer perfekt med Camille Jones’ univers. Vi er utrolig spændte på samarbejdet og glæder
os til at se, hvad det vil bringe med sig.”
Den første event blev afholdt i forbindelse med udgivelsen af Camille Jones single “Tro, håb og kærlighed” på klub 1105. Denne single-releasefest blev sponseret af Belvedere, hvor Camille DJ’ede.
Den næste event afholdes i forbindelse med RED kampagnen, hvor Camille Jones skal være vært. Her afholdes en fest på ZEN, som kun er for særligt inviterede og Camille Jones optræder akustisk med flere af hendes mest populære sange. De udvalgte gæster har på aftenen mulighed for at donere til bekæmpelse af HIV/AIDS i Afrika
Camille Jones og Belvedere går derfor sammen om budskabet: Køb (Belvedere)RED, en speciel edition flaske, (hvor 50 % af overskuddet går til støtte) og red
liv.
Dette er også det første velgørenhedsarrangement, som STEPitUP er involveret i, og jeg har store forventninger til dette event.
DSB WildCard besluttede sig i foråret 2012 for at lave et samarbejde med STEPitUP omkring Xander og Ankerstjerne.
Et af elementerne i samarbejdet var at afholde en intimkoncert med Xander & Ankerstjerne, og efter et par møder med DSB, reklamebureauet Bates og Xanders manager besluttede vi os for at det skulle være en intimkoncert for kun 40 mennesker med spisning i en hyggelig atmosfære på Library Bar. DSB WildCard kørte en konkurrence inde på deres Facebookside, hvor Xander og Ankerstjerne selv var involveret i at skrive om konkurrencen og koncerten inde på deres egne facebook fansider og artisterne lavede også en videohilsen til DSB WildCards Facebookside. Se videohilsenen her:
https://www.facebook.com/photo.php?v=352976684776675
Mette Hanghøj fra Bates Y&R fortæller følgende om muligheden for at have unik content til Facebook:
Vores mål på DSB WildCards facebookside var at skabe så meget som muligt engagement fra sidens fans, samtidig med at øge antallet af fans på siden. Det gjorde vi ved at poste cd konkurrencer og stille sidens fans spørgsmål, for netop at få dem til at engagere sig op til selve intimkoncerten.
Ved at understøtte med bl.a. en videohilsen fra Xander og Ankerstjerne, de efterfølgende billeder fra koncerten og selvfølgelig koncertvideoen skabte vi et stort engagement på siden.
Se filmen fra aftenen, som DSB WildCard eksklusivt havde at vise på deres Facebook side, her.
https://www.facebook.com/photo.php?v=10152133333000171
Signe Helbæk fra Kommerciel, Salg & Marketing, Markedskommunikation I DSB udtaler følgende om samarbejdet med STEPitUP og Xander:
Det har været vigtigt for os at finde en kunstner og samarbejdspartner, som var populær i DSB WildCard’s målgruppe – og det er Xander! Det var fedt at få Xanders egne ideer på banen og få en helt unik event op at stå. Intimkoncerten blev på den måde en super attraktiv konkurrence, som vi har kunnet fastholde vores fans engagement med på WildCards facebookside.
Ved at skabe events i tæt samarbejde med os i STEPitUP, danske musikartister og kunden selv betyder det, at vi netop kan levere en tværgående kreativitet gennem musikoplevelser, hvor involveringsgrad og engagement fra alle parter er høj. På denne måde sikrer STEPitUP at modtagerne og kunden får en uforglemmelig oplevelse.
Jeg elsker musik. Der er ingen tvivl om at musik får mig til at føle mig godt tilpas og er et positivt element i mit liv både socialt og når jeg er alene. Jeg tror, vi mennesker er drevet af de samme ting verden over. Vi prøver at finde måder, hvorpå vi kan gøre vores liv gladere og mere meningsfyldt. Der er desværre ikke så mange ting, der kan gøre os virkelig lykkelige, men musik er helt klart en af de ting, der kan! Ifølge en undersøgelse, fra MEC 2010, er musik det tredje mest vigtige i danskernes liv kun overgået af familien som nr. 1 og karrieren som nr. 2.
Melodi og rytme kan hæve os mennesker op over hverdagens problemer og trivialiteter og derfor er musik efter min mening et af de mest fantastiske udtryk for livsglæde, vi mennesker kan skabe.
Det, der gør mig passioneret omkring mit arbejde i STEPitUP er, at jeg kan være en del af interaktionen mellem musik og mennesker og specielt den del, hvor jeg i fællesskab med artister og brands udvikler nye måder hvorpå mennesker og musik kan interagere med hinanden. Følgende co-branding samarbejde mellem Poker og USO er et godt eksempel på, hvordan musik kan skabe glæde og hvordan jeg i fællesskab med teamet bag USO og Danske Spil udviklede nye former for brand-aktiviteter.
Der er ingen tvivl om, at Poker passer godt ind i hip hop miljøet og brandingen af en rap-artist som USO. Og da jeg præsenterede idéen om dette musiksponsorat var både Danske Spil og USO heller ikke i tvivl om synergien i et co-branding samarbejde.
Dette var i allerhøjeste grad et unikt sammensat musiksponsorat med en høj grad af involvering fra både USO og hans team, men også fra Danske Spils medarbejdere og de professionelle pokerspillere Pernille Ravn og Alex KP.
STEPitUP udviklede i fællesskab med Danske Spil og USO nogle skræddersyede aktiviteter. Det blev til en kampagne for Online Poker spil samtidig med udgivelsen af USOs seneste single “Klapper”.
Kampagnen blev skudt i gang med en teaser fra Skanderborg Festivalen, hvor nummeret blev spillet første gang. Her fik Danske Spil en forreklame, der på de første 4 døgn havde omkring 30.000 visninger.
USO havde skrevet Danske Spil og Poker ind i hans tekst … “hun burde være på Danske Spil med hendes Pokerfjæs”…. og samtidig havde Danske Spil deres to professionelle pokerspillere med i musikvideoen.
Se resultatet her:
Kampagnen indeholder to konkurrencer, hvor man bl.a. kunne komme med Poker “behind the scene” til musikvideoshootet “Klapper” og spille online poker mod USO.
På selve musikvideodagen havde Danske Spil derfor både konkurrencevindere samt tre af deres egne medarbejdere med ude for at følge dagens begivenheder. Vinderne var på tæt på USO og de fik også lige hilst på KATO, og begge artister var helt fantastiske til at give alle en rigtig god oplevelse, hvilket deltagerne også efterfølgende skrev gladeligt om på Pokers Facebookside.
Jeg var selv med på dagen og betragtede med stor glæde, hvordan både pokerspillere, konkurrencevindere og artister havde en uforglemmelig dag!
Peter Wenneberg, Social Media Manager fra Danske Spil, udtaler følgende om samarbejdet.
For Danske Spil er dette en unik mulighed for at eksponere og brande vores spil Poker sammen med en dygtig og cool rapartist som USO .
Et andet element er at USO fik coaching af den professionelle pokerspiller AlexKP, så partnerskabet blev levendegjort og det lykkedes faktisk USO at gå hjem med nogle gode håndører på lommen. Læs artiklen her:
http://www.pokernyhederne.com/poker-nyheder/254/24556/alexander-kp-petersen-alexkp-uso-danske-spil-poker/alexkp-gav-uso-blod-paa-tanden.html
Aftalen indeholder yderligere eksklusiv forpremiere af “Klapper” på Pokers facebookside, for- og efterreklame på musikvideoen, radiospot for en online pokerkonkurrence mod USO, hvor Danske Spil bruger nummeret “Klapper” og samtidig reklamerer for download af singlen og hvem ved, hvad samarbejdet yderligere kan udvikle sig til fremover.
USO skriver i hvert fald følgende på hans Facebook Fanside:
Tak til AlexKP og Danske Spil for en hyggelig aften i går … Så lærte jeg at spille Poker ..hahaha ! Næste stop Las Vegas … Eller?
Musikvideoer kender ikke til landegrænser, men kommer hurtigere ud på den globale scene på nettet end nogen PR-mand kan nå at sige ”marketingsstrategi”. Men det er rigtig god marketingsstrategi for danske kunstnere og brands at samarbejde med store internationale navne, som fx Snoop Dogg. Det er lige netop, hvad aarhusianske Kato har gjort.
Det er ikke for stort at kalde Snoop Dogg for kongen af west coast rap og hans publikum verden over bliver nu også introduceret for Kato, der har Snoop Dogg med i sin nye musikvideo ”Never Let U Go”. Det synes jeg, er mere end almindeligt sejt!
http://politiken.dk/kultur/musik/ECE1671787/kato-udvider-samarbejdet-med-snoop-dogg/
For tiden arbejder danske musikartister hårdt på at skabe internationale hits, der rammer langt udover Danmarks grænser. Dette gøres ved bl.a. at lave musikvideoer af internationalt format med dygtige musikvideo- og reklamefilmsproducenter som f.eks. Michael Sauer Christensen, men også ved at anvende internationale artister som omtalte samarbejde mellem Kato og Snoop Dogg.
Også de danske DJ’s Morten Hampenberg & Alexander Brown er gået samme vej. De har lavet en engelsk version af deres hit ”Skub Til Taget” – nu ”Raise The Roof” featuring den amerikanske rapper Pittbull.
De to herrer har derudover et nyt nummer på vej med ingen mindre end en anden kendt amerikansk rapper, Busta Rhymes, som de fleste nok kender på hans Carribean cool accent.
På billedet ses Michael Sauer Christensen med Busta Rhymes i forbindelse med Morten Hampenberg & Alexander Browns kommende musikvideo-projekt.
Danske brands får en kæmpe chance for at blive eksponeret ud over landets grænser netop når en dansk artist laver en musikvideo, hvor større internationale artister medvirker. Produktplacering eller logoeksponering direkte i videoen bliver meget interessant i sådanne videoer, da både produkt og brand bliver associeret, ikke alene med de danske artister, men også den internationale artist.
Senest har STEPitUP sat to spændende internationale musikvideosamarbejder op mellem Sisse Marie og Pilgrim samt Morten Hampenberg & Alexander Brown og Sennheiser Nordic.
I Sisse Maries seneste musikvideo “Kill for your love” bærer hun udelukkende smykker fra det kendte danske smykkefirma Pilgrim. Musikvideoen er endvidere blevet en døråbner til andre internationale samarbejder, som betyder at Sisse Maries musikvideoer i fremtiden bliver set af endnu flere i verden. Se videoen her:
Samtidig blev billeder fra videoen brugt til tourpromotion i både Kina og USA, da Sisse Marie var ude og spille. Pilgrim fik også eksponeret deres smykker på kinesisk nationalt TV, da Sisse Marie blev interviewet.
Da Sisse Marie fik taget pressefotos i forbindelse med udgivelsen af hendes seneste single, blev der også taget fotos til Pilgrim, hvor hun var iført smykker fra deres forårskollektion 2012.
Ved at anvende setuppet fra en musikvideo eller pressebilleder til også at skyde fotos til reklamekampagner, så bliver både ressourcer og talenter udnyttet optimalt. Derfor kan man slå to budgetter sammen, når man nu alligevel har location, filmhold, makeup-artister etc.. Og dét synes jeg er genialt.
I den engelske version af Morten Hampenberg og Alexander Browns “Skub til taget” er den danske rapper Yepha blevet erstattet med artister som Pitbull og Fatman Scoop. I den forbindelse har de indgået et samarbejde med Sennheiser.
http://www.sennheisernordic.com/nordic/home_da.nsf/root/press_releases_190712_20120726114041
Det er samtidig STEPitUPs første skandinaviske co-brandingprojekt – og dét er vi stolte af. Vi har i den forbindelse også fundet fire forskellige skandinaviske DJ’s fra Sverige, Norge, Danmark og Finland, som skal med i en udvidet skandinavisk kampagne for Sennheiser. En kampagne, der også omfatter produktplacering i videoen, event og fotoshoot, hvor billederne efterfølgende skal anvendes som PR materiale for både de pågældende artister og Sennheiser.
Susanne Meiniche fra Marketing Communications Nordic fra Sennheiser Danmark udtaler følgende om samarbejdet:
“Med Morten Hampenberg og Alexander Brown bygger vi ovenpå Sennheisers stærke brand, som er kendt for den bedste kvalitet. Nu skal vi ud på en rejse, hvor vi bevæger os ud på gaden og får fat i det brede publikum. Livsstil fylder mere og mere på markedet for høretelefoner, og den tendens ønsker vi også skal være en del af vores brand. Men frem for alt vil vi give forbrugerne en lydoplevelse, som går udover det sædvanlige”.
Udover Hampenberg & Alexander Brown i Danmark har Sennheiser indgået samarbejder med DJs i hele Norden. I Sverige er samarbejdet indgået med Rebecca & Fiona, i Norge med Carina Fay og Nils Noa og i Finland med Super8 & Tab.
Se reklamen for Sennheiser i slutningen af musikvideoen.
Lige nu kører reklamekampagnen om den ny Schweppes Lemon Zero, som det viser sig, at Medina ikke kan undvære. Billederne i kampagnen er superflotte med smukke Medina i hovedrollen. Udtrykket er sensuelt og Schweppes fastholder sit brand som cool, forførende og med masser af kant. Præcis de samme ord, der beskriver Medina.
Hvad man ikke umiddelbart kan se på billederne i reklamerne er, at kampagnen er skabt på baggrund af et tæt og varmt samarbejde mellem alle de involverede: Folkene fra Schweppes, Medina, hendes manager Thomas Børresen og holdet fra reklamebureauet JCP. Og selvfølgelig os fra STEPitUP, der er vildt glade for, at det er lykkedes os at sætte alle de dygtige og gode mennesker sammen i endnu et spændende co-branding samarbejde.
Vi er meget stolte af, at det er lykkedes at lave en aftale med Schweppes Europa, om at Danmark er det første land, hvor Schweppes indgår en aftale med en lokal ambassadør; Medina. Schweppes International har en aftale med Uma Thurman, som også skal bruges lokalt.
At Medina har været en vigtig brik i den kreative proces, har betydet, at hun bl.a. postede billeder på hendes egen side, før samarbejdet blev offentliggjort. Hun har ikke lagt skjult på hendes glæde for at medvirke som hovedpersonen i kampagnen for Schweppes.
http://medinamusic.dk/archives/2723
Co-branding samarbejdet indeholder Schweppes’ reklamer før Medinas musikvideoer, hvor hun selv er reklamens midtpunkt; forpremiere på Medinas musikvideo “12 dage” på Schweppes’ Facebookside, videohilsner til Schweppes’ Facebookside, kampagne i udvalgte livsstilsmagasiner, POS materiale samt reklamer på TV.
Kampagnen udspiller sig i et dragende, lidt mystisk og sensuelt univers. Medina fremstår som en eksklusiv diva, der skiller sig ud med bl.a. gennemsigtig kjole og med en ‘unexpected addiction’ til Schweppes. Hele ideen til universet er Medinas egen og de historiske omgivelser kombineret med plottet, der skaber et klart link til verdens ældste sodavand, går under sloganet ”unexpected since 1783”, fortæller en tilfreds brand manager, Malin Gardeström fra Carlsberg.
Selve samarbejdet mellem Medina og Schweppes er – ret opsigtsvækkende – blevet omtalt i flere medier; blandt andre Elle, Avisen.dk, Ekstra Bladet, Se og Hør og B.T.
For mig er det her en stor succeshistorie, fordi samarbejdet i allerhøjeste grad også har handlet om menneskelige relationer og kemi. Pludselig handler det ikke udelukkende om at matche værdier og brands, men også om at matche mennesker. Dette er vigtigt, fordi der skal skabes et fundament for et længerevarende, tæt samarbejde mellem mennesker. Hvor jeg før havde større fokus på det rigtige brandmatch, fokuserer jeg også på vigtigheden af, at mennesker kan åbne op for hinanden og bygge bro i et længerevarende samarbejde. Nøglen er tillid og gennemsigtighed. Er de til stede, bliver processen, på vej til resultatet, også tillidsfuld.